Pages

miércoles, 13 de octubre de 2010

ELS QUADERNS VIRTUALS

Hola petits plastidecors! Que tal ha provat el pon? Esperem que molt bé i hàgiu tornat amb les piles tan carregades com nosaltres. Com heu llegit al títol, avui us volem parlar sobre els Quaderns Virtuals (QV).

QUÈ SÓN?
Els Quaderns Digitals són un entorn d’aprenentatge digital i virtual que permet crear materials amb diferents tipus d’activitats per tal d’avaluar el progrés dels estudiants. Els Quaderns Digitals són desenvolupats pel Departament d’Educació i la seva finalitat és la de digitalitzar els quaderns d’exercicis, és a dir, de tenir els quaderns d’exercicis tradicionals a Internet i d’aquesta manera els professors els poden compartir. El projecte està format per un conjunt d’aplicacions de programari lliure que faciliten al professorat de qualsevol nivell i ària educativa, la creació de recursos didàctics interactius per tal d’avaluar el progrés i el rendiment de l’alumnat.
El projecte consta de diferents aplicacions com l’editor, el visualitzador, el generador web... i que són accessibles amb connexió a Internet. A més a més, alguna d'elles (com ara l'editor o el visualitzador) també disposen d'una versió que anomenen portable ja que pots treballar amb elles sense estar conectat a Internet.

COM ÉS?
L’estructura dels Quaderns Virtuals que com recordareu són creats pels mestres,  estan formats per un conjunt de fulls ens els que hi ha unes preguntes i material addicional per consular, és a dir, com un quadern tradicional. A part, les preguntes tenen punts de diàleg, que permeten als alumnes preguntar dubtes als professors. La flexibilitat de l’estructura permet al mestre crear propostes educatives diferents i així tenir en compte les necessitats i el ritme d’aprenentatge de cada alumne.   
Cada Quadern està representat per un fittxer XML que defineix l’esturctura dels fulls i preguntes del Quadren com també la seva avaluació. A part també està representat per altres elements multimèdia com ara (imatges, vídeos, àudios...)
Pel que fa a l’aparença, es deix al gust de cada professor i així ell decideix quina és la més adient pels seus alumnes. Això si, el contingut del Quadern és el mateix sigui quina sigui la seva aparença. Hi ha tres aparences disponibles, l’estàndard (és l’aparença per defecte), la infantil (destinat pels Quaderns de primària) i la formal (més seria).

QUINS TIPUS D’ACTIVITATS HI HA?
Aquí petits plastidecors us expliquem tots els tipus d’activitats que es poden crear i us posem un exemple que podreu veure només amb clicar damunt de cada tipus; a més a més, en algunes d’elles us expliquen més informació. Aquestes són:
  • Selecció, són preguntes on s'ha de triar la resposta o respostes correctes. Les seves opcions de resposta poden contenir texts, imatges i/o sons.  
  • Ordenació, s'ha d'ordenar un conjunt d'elements prèviament desordenats. L'orientació de les respostes pot ser tant horitzontal com vertical i el material emprat imatges o texts. 
  • Omplir espais, es tracta d'omplir un o més espais en blanc amb les respostes que l’alumne consideri correctes. 
  • Arrossegar, permeten desplaçar cada resposta cap a la posició correcta.Zones sensibles, són preguntes en les que es poden marcar zones o unir punts d'una imatge. 
  • Dibuix, són preguntes en les que l'alumne podrà dibuixar línies i polígons a sobre d'una imatge.
COM FUNCIONA?
El procés va des de la seva creació fins que el professor avalua les activitats fetes pels alumnes.
Un educador podrà crear un Quadern si no en troba cap a la Biblioteca que compleixi els paràmetres indicats, per això primer s’haurà de fer una Selecció del Quadern, és a dir buscar si existeix algun Quadern a la Biblioteca de Quaderns Virtuals que s’ajusti al temari triat per treballar amb l’alumnat. Quan el Quadern ja està creat, s’ha de col·locar en un lloc accessible via web i o pot fer de dues maneres diferents a través de la pàgina web o de la plataforma educativa. Amb la plataforma educativa podrem seguir l’estat dels alumnes, i d’aquesta manera podrem fer un seguiment, avaluar el progrés dels estudiants i també fer anotacions.


Per desgràcia, petits plastidecors, no hem trobat cap tipus de vídeo que us pugui ajudar a comprendre millor la informació o fins i tot ampliar-la. Per això, hem posat aquests enllaços perquè pugueu veure alguns exemples i aclarir algun dubte. A per cert, no tingueu por a preguntar-nos cap dubte deixant un comentari.
Per cert, no us oblideu de donar la vostra opinió en l’apartat “Què us ha semblat el bloc?”. Moltíssimes gràcies. 

Els plastidecors Albert, Àgata i Neus

0 comentaris:

Publicar un comentario