Pages

martes, 5 de octubre de 2010

LA PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA (PDi)


Nosaltres com a futurs educadors, ja ens podem oblidar de les típiques pissarres on el guix i l’esborrador eren els protagonistes. Quan ja estiguem formats i entrem al món laboral, el nou i gran protagonista a les aules serà la pissarra digital interactiva.
Però abans de tot, com podríem definir una PD i una PDi?
La pissarra digital (PD) és un  sistema tecnològic que consisteix amb un ordinador multimèdia, generalment connectat a Internet, i un videoprojector que projecta sobre una pantalla o una paret allò que veiem nosaltres a l’ordinador.
La pissarra digital interactiva (PDi) és un sistema tecnològic integrat per un ordinador, un videoprojector i un dispositiu de control, com un llapis, que permet projectar en una superfície interactiva continguts digitals en un format idoni per a la seva visualització en grup. La seva gran avantatge és poder interactuar directament sobre la superfície de projecció, que pot ser mòbil, és a dir, ho podem aconseguir amb les pissarres interactives portàtils (PDiP).

Les PD, PDi, PDiP  estan  considerades per molts educadors, el futur a les aules. Gràcies a les seves projeccions, qualsevol persona és capaç de crear tot tipus de contingut digital a través de la pissarra, però, amb tots els avantatges d’un ordinador.
És a dir, amb el suport d’una PD o PDi, tant els mestres com els mateixos alumnes poden fer servir tota mena de continguts igual com farien servir en una pissarra tradicional (de guix i esborrador), però amb l'avantatge d’un sistema tecnològic. Això permet als alumnes que sigui ell qui investigui amb la informació i la transmeti.
La gran importancia de la pissarra digital i la pissarra digital interactiva és l’ús que se’n fa d'elles. Per molta gent és un gran mitjà, molt acceptat dintre del professorat, per la gran motivació que crea entre els alumnes més petits. Molta gent rebutja les pissarres digitals interactives perquè segons ells no asseguren un ensenyament de major qualitat, però que el garanteix pas, una pissarra tradicional o un llibre de text? Evidentment, depèn de les persones, sobretot depèn del mestre, de les activitats que proposi pels seus alumnes i el tipus d'ensenyament. Però el que no podem discutir és la quantitat d'avantatges que proporciona dintre d'una aula.  
A continuació, us oferim un llistat dels principals avantatges d'aquest nou mètode:
-          Escriure i dibuixar des de l’ordinador i amb colors
-          Emmagatzemar
-          Visualitzar text, imatges, sons...
-          Interactuar amb persones i programes
-          Escriptura directa sobre la pissarra, ja sigui, subratllats...
-          Interacció des de la pantalla amb els programes
-          Altres utilitats del software associat
Moltes vegades resulta molt més còmode utilitzar les PDi, perquè no cal recórrer al ratolí ni al teclat per utilitzar-les. També pels alumnes amb necessitats psicomotrius, perquè la gran pantalla tàctil resulta útil, sobretot quan s’inicien a l’escriptura o també resultat útil per als alumnes amb necessitats educatives. En definitiva, la PDi, ens  pot aportar una manera d’explicacions més naturals.
No obstant això, també cal considerar algunes problemàtiques:
Amb les pissarres digitals, cal preveure una bona lluminositat i una resolució suficient perquè es puguin veure correctament. Poden tenir problemes logístics a més a més cal considerar el seu manteniment, ja que és car, sobretot si les làmpades es fonen amb l’ús.
A més a més, amb les pissarres digitals interactives, la seva calibració es pot perdre si el videoprojector és mòbil, el cost és major i es requereix una formació per tal d’aprofitar les prestacions del software associat.
Fet un petit resum de les PD i PDi, us oferim un llistat de les possibilitats que tenim amb aquestes pissarres.
 1.      Facilitar als alumnes el que s’ha escrit a la pissarra per millorar les seves notes de classe.
 2.      Veure una pel·lícula i comentar-la i mostrar les referències en temps real.
 3.      Subtitular o doblar una escena d’una pel·lícula.
 4.      Navegar per Internet i mostrar pàgines web per comentar-les.
 5.      Participació activa i amb grups amb xats, blogs...

 6.      Treballar amb vídeos musicals.
 7. Crear mapes conceptuals en grup.
 8.  Fer arbres genealògics, trencaclosques i altres materials creats per alumnes.
 9.  Exercicis d’idiomes.
10.  Realitzar enquestes en temps real.
11.  Correcció de faltes ortogràfiques.
12.  Fer webquests.
13.  Fer còmics amb grup utilitzant Bitstrips, Word, Strip Generator o altres.
14.  Fer exercicis de probabilitat i predicció climatològica.
15.  Planejar viatges o descriure llocs utilitzant Google Earth i Google Maps.
(Aquesta llista es basa amb una col·lecció d’idees que va presentar Maria Victòria Samuel en el seu blog Educational technology in ELT, amb alguns canvis adaptats a aquest context educatiu).

Petits plastidecors, per acabar aquesta entrada us direm: Innovar, crear i motivar. Això es el que aconsegueixen les PDi amb les pissarres digitals interactives. ANIMEU-VOS-HI, com heu vist les pissarres digitals interactives són el futur. 
Aquí us deixem dos vídeos que hem trobat molt interessants on s'explica el funcionament d'una pissarra digital. 
1. El primer vídeo explica l'ús de la pissarra digital interactiva i també les opinions que tenen professors i alumnes que la utilitzen.



2. El segon vídeo ens amplia la informació explicant-nos què és i com funciona una pissarra digital interactiva (PDi) i una pissarra digital interactiva portàtil (PDiP).


Esperem que us siguin de gran ajut tota la informació que us hem transmès per entendre què és i el funcionament d'una pissarra digital i la seva implantació en les aules.

Els plastidecorAlbert, Àgata i Neus.

0 comentaris:

Publicar un comentario