Pages

viernes, 29 de octubre de 2010

EDUCACIÓ EN VERD


Hola petits plastidecors!
Moltes vegades ens hem preguntat: Com és complementen les escoles i els projectes ecològics?
Doncs el passat dia 20, tot llegint un diari, vam trobar una notícia molt interessant.
A Barcelona, a escassos metres del temple de la Sagrada Família, hi ha un petit santuari que predica un model de vida que es regeix  per la llei de les tres R: Reduir, Reciclar i Reutilitzar. Aquest projecte és l’Aula Ambiental del punt verd del barri de la Sagrada Família, un servei educatiu i informatiu ambiental per inculcar la cultura de la sostenibilitat entre els barcelonins i la resta de població d’arreu de Catalunya.
On es tira el paper de plata? I les ungles? Què he de fer si vull instal·lar plaques solars a casa? Aquestes són algunes de les qüestions que ens poden resoldre a través d’una trucada, un correu electrònic o anant a la caseta del 281 del carrer de Lepant. No obstant, més enllà de resoldre dubtes, l’aula compta amb nombroses activitats que tenen per objectiu sensibilitzar els ciutadans de totes les edats sobre el medi ambient i les bones pràctiques en tema residual, recollida selectiva i consum responsable.
Però, hi ha centres educatius sostenibles?
Els centres educatius poden posar en marxa diversos programes per a ser més sostenibles i estalviar diners i recursos
Cada vegada més centres educatius implanten programes d'ecologia i sostenibilitat. En ells, es contempla la millora d'aspectes com la gestió de materials, residus i recursos del propi centre, a més de l'extensió d'hàbits de consum ecològic (energia, aigua, alimentació, etc.). Tant pels alumnes i professors com per les famílies. És una inversió amb la qual tots guanyen: els col.legis es tornen més sostenibles i redueixen la seva despesa, alhora que els alumnes adquireixen valors de respecte al medi ambient que els guiaran en la seva vida present i futura.
Programes ecològics per a centres educatius
La majoria dels centres educatius a Espanya segueixen normes a favor de l'ecologia i la sostenibilitat, segons Paula Pérez Carrillo, responsable de la xarxa d'Escoles Verdes de Catalunya. "Tenen millor salut ambiental que la societat", assegura. Una de les raons d'aquesta conscienciació mediambiental es deu a la posada en marxa de diversos programes, com els explicats a continuació:
Agenda 21 Escolar: impulsada per nombrosos ajuntaments, una de les seves actuacions prioritàries és la reorientació del centre educatiu cap al desenvolupament sostenible. Els seus responsables ajuden a les escoles a dissenyar plans de treball específics per a cada escola. El centre escolar i el seu entorn més proper milloren gràcies a la integració del medi ambient i la sostenibilitat en els plans d'estudi. Diverses comunitats autònomes han posat en marxa programes d'Agenda 21 Escolar.
Boscos a l'Escola: el seu objectiu és que docents i alumnes augmentin la seva conscienciació cap al món forestal. Per això, els participants es comprometen a acudir als boscos, relacionar aquesta experiència com a part de l'aprenentatge del centre educatiu i desenvolupar una consciència de respecte cap als mateixos. És un programa internacional que funciona en xarxa a través d'Internet, perquè els seus participants intercanviïn idees i materials.
Ecoescoles: iniciada com una campanya europea el 1994, en l'actualitat és present en gairebé tots els països europeus i en alguns altres de la resta del món, com Sud-àfrica. El seu objectiu és estimular la consciència ambiental en els centres escolars i la posada en comú de les experiències amb els altres participants internacionals del programa. La seva aplicació consisteix en set etapes en les quals es desenvolupen accions per a l'estalvi d'energia i aigua, la recollida selectiva de residus o la reutilització de materials. Una vegada posat en marxa amb èxit, el centre rep el guardó de la "Bandera Verda de Ecoescoles". A Espanya el promou l'Associació d'Educació Ambiental i del Consumidor (ADEAC), que ha aconseguit que centenars de centres educatius de diverses comunitats autònomes s'uneixin al projecte.
Escoles Verdes: és una iniciativa de la Generalitat de Catalunya que pretén integrar la dimensió ambiental als centres escolars i identificar les escoles que mostrin un major compromís. Els responsables del centre han de redactar un Pla de cohesió ambiental per dur a terme durant diversos cursos escolars mitjançant programes d'acció. Algunes d'aquestes iniciatives suposen l'ús educatiu dels patis, la posada en marxa d'horts i granges escolars, observatoris d'aus, etc. En l'actualitat, més de 200 centres escolars de tot Catalunya s'han adherit a aquesta iniciativa.
Euronet 50/50: és un projecte de la Unió Europea que engloba a nou Estats membres. Tretze dels cinquanta centres educatius participants són escoles primàries de la província de Barcelona. La idea és promoure l'estalvi energètic a les escoles i, amb això, la reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle causants del canvi climàtic. Els seus responsables calculen la disminució del consum elèctric en un any, de manera que retornen el 50% del seu import a l'escola i l'altre 50% a l'ajuntament que paga la factura. Segons Núria Parpal, una de les responsables del projecte, aquesta metodologia arriba reduccions anuals de fins a un 15%, si bé s'estableix un mínim del 1,5%.
Com posar en marxa un d'aquests programes
Cada centre educatiu és una realitat única que depèn de molts factors. Per això, s'ha d'analitzar la seva situació concreta i saber quines institucions poden ajudar. Pérez Carrillo recomana començar per actuacions fàcils per aconseguir bons resultats que motivin a seguir endavant en noves metes. Nombrosos materials didàctics ajuden els centres educatius a millorar els aspectes relacionats amb la sostenibilitat.
A més dels programes esmentats, hi ha molts altres projectes locals que també poden assumir els centres educatius, com el foment dels mercats de intercanvi i els menjadors ecològics, camins escolars segurs, granges escoles ecològiques, etc. Els Centres d'Educació Ambiental de les diferents comunitats autònomes són una altra via d'ajuda.
Segons Pérez Carrillo, un dels punts febles d'aquests programes és la participació. Promoure la implicació de tots els integrants d'un centre no sempre és fàcil. Per això, no només és essencial que els responsables del centre posin en marxa un programa ecològic, sinó que les famílies s'impliquin. Els pares i els alumnes han de donar-los suport i afavorir el canvi de conducta també a casa. D'altra banda, de vegades és difícil desenvolupar un projecte d'aquest tipus en un edifici que reuneix les condicions necessàries.
Consells per ser més ecològics a les escoles
Tant les famílies com els professors poden interioritzar una sèrie de conductes favorables per a la conservació del medi ambient. Les opcions són molt diverses: aplicar les tres erres (reduir, reutilitzar i reciclar) en qualsevol dels béns de l'escola, utilitzar productes i materials ecològics i d'alta eficiència energètica, consumir aliments locals de temporada, fruites o entrepans preparats a casa i evitar envasos d'un sol ús, triar un centre educatiu el més proper a casa per no utilitzar el cotxe, integrar a l'edifici elements ecològics com panells solars, bombetes de baix consum o papereres diferenciades de reciclatge, plantar arbres i explicar conceptes ecològics mitjançant la lectura de llibres o el visionat de documentals de natura, etc.
Esperem que amb la lectura d’aquest article us fagi reflexionar sobre aquest tema!


Els plastidecors Albert, Àgata i Neus

0 comentaris:

Publicar un comentario